Herlig, frisk iste er en kjempegod tørstedrikk. Teen kanskje ikke gjør så mye av seg i det norske leskedrikkmarkedet, men forbruket øker jevnt år for år. I andre land, derimot, er iste en av de mest populære alkoholfrie tørstedrikkene i løpet av den varme årstiden.
USA er ett av landene hvor istekonsumet er svært høyt. Et forsiktig anslag antyder at det i dette markedet konsumeres rundt 40 milliarder kopper iste årlig!
- Les også: Bryggeguide: Slik lager du iste!
Verdensutstilling i St. Louis
En anekdote sier også at det var en amerikaner som «oppfant» isteen. Og opphavet til det hele skal ha vært en riktig «eureka»-idé som bidro til å snu en katastrofe til en formidabel suksess. La oss spole tilbake til dette øyeblikket, nemlig en vakker dag i 1904 på verdensutstillingen i St. Louis.
Dette gigantiske arrangementet ble besøkt av mer enn 19 millioner besøkende, og samlet utstillere av alle mulige mat- og drikkeprodukter, nye oppfinnelser og tekniske nyvinninger. En rekke produsenter og forhandlere av nær sagt alt mulig sto formelig i kø for å selge sine produkter. Mange så også på utstillingen som en ideell arena for å lansere nye produkter og merkevarer.
Fra katastrofe til suksess – fra te til iste
Én av disse var teselgeren Richard Blechynden, som ønsket å markedsføre sitt nye temerke. Det skulle han gjøre gjennom å selge rykende varm te av god kvalitet. Alt lå til rette for suksess den sommerdagen han satte opp sin salgsbod. Været var bra, og titusenvis av besøkende strømmet inn på messeområdet allerede fra morgenen av.
Av og til kan det imidlertid bli for mye av det gode. Stekende sol og vindstille gjorde snart det tettpakkede messeområdet glohett. Temperaturen passerte 30 grader, og varm te var absolutt ikke det man kunne tenke seg på en dag som denne. Richard Blechynden satt i sin salgsbod med litervis av varm te som ingen ville ha.
Katastrofen så ut til å være uunngåelig, men så fikk han en idé: Hva om han helte oppi massevis av isbiter, og solgte teen som en forfriskende og avkjølende tørstedrikk? Det var ikke så mye å tape på å prøve dette, og umiddelbart opplevde han en braksuksess. På kort tid var det lang kø utenfor Richards utsalg. Det ble også starten på isteens enorme popularitet i USA.
- Les også: Forfriskende og enkel iste med sitron
- Les også: Lag en ‘blodig’ iste til Halloween!
Alle foto: Colourbox.com