En kvinne smiler mens hun holder en kopp med grønn te

Helsefordelene til grønn te­­

Grønn te påvirker både hjerne og kropp!
En treskje med grønn te ligger på et bord ved siden av en svart tekanne

Grønn te smaker ikke bare utrolig godt, men det er også en av de sunneste drikkene som finnes.

Dette er fordi teen inneholder mange sunne forbindelser, slik som blant annet polyfenoler, som er en type antioksidanter. Dersom man drikker grønn te regelmessig, vil både hjerne og kropp kunne nyte godt av alle de positive næringsstoffene i teen.

Forbedrer hjernefunksjonen

En forskningsartikkel fra 2017 fant at grønn te kan forbedre den kognitive funksjonen vår, og gjøre at vi blir i bedre humør. Dette skyldes antageligvis at teen inneholder både aminosyren L-teanin og koffein, som begge virker oppkvikkende og stressreduserende. Ifølge en studie fra 2020 er også teen knyttet til en 64 prosent lavere risiko for å utvikle kognitiv svikt hos middelaldrende og eldre.

En annen studie fra 2020 har også undersøkt påvirkningen grønne teer har på hjernefunksjonen. Forskerne fant at de deltagerne som drakk grønn te, og som ikke hadde noen daværende kognitive problemer, hadde lavere nivåer av visse markører som er relatert til Alzheimers. En studie fra 2023 viser imidlertid at 13 kopper te om dagen kan øke sannsynligheten for å utvikle Alzheimers – så det kan altså bli for mye av det gode.

En eldre kvinne holder på en kopp med grønn te

Grønn te gjør at du lever lenger

Forskning har linket grønn te til redusert risiko for å få enkelte typer kreft, inkludert lungekreft og eggstokkreft. Forskere kan imidlertid ikke konkludere med noen helt konsekvente effekter av teen på sannsynligheten for å få kreft, så mer forskning er derfor nødvendig.

En gjennomgang av ulike studier fra 2022 undersøkte hvilken påvirkning teen har på hjertet. De fant at regelmessig konsum kan redusere mange risikofaktorer for hjertesykdommer.

I tillegg kan grønne teer redusere blodsukkernivåene på kort sikt, ifølge en studie fra 2020, noe som kan redusere sannsynligheten for å få diabetes type 2. En kinesisk studie fra 2021 antyder også at risikoen for å dø av diabetes type 2 reduseres med 10 prosent.

Og sist, men ikke minst – grønne teer kan gjøre at du lever lenger! Japansk forskning fra 2019 fant at de som drakk minst 5 kopper grønn te daglig hadde en redusert risiko for å dø, uavhengig av dødsårsak, sammenlignet med de som drakk én kopp te eller mindre daglig. En studie fra 2021 hadde lignende funn – de deltagerne i studien som drakk 7 kopper te daglig, hadde 62 prosent lavere risiko for å dø, uavhengig av dødsårsak.

Kort fortalt: De som drikker grønn te, lever lenger enn andre!

Alle foto: Colourbox.com